KDU.breadcrumbs.homeČlánky Trinitářské střípky
Zpět

Trinitářské střípky

Přidáno 6. 12. 2016
Ilustrační foto
Josef Krůpa
Glosa
Někteří lidé rádi procházejí starožitnictví. Shánějí „k polidštění“ svých moderních bytů ty samé věci, kterých byly ještě nedávno plné půdy a kterých jsme se lehkovážně zbavovali. Kolik toho skončilo na smetišti, v popelnici, v kamnech. A i když si pak domu doneseme v „antiku“ koupený třeba starý malovaný kafemlýnek, nebude už nikdy jako ten, jehož klika byla ohlazená dlaní naší maminky i babičky...  Všechno se prostě koupit nedá.
To v plné míře platí zvláště o našich stavebních památkách. Ty zbořené už skutečně v žádném starožitnictví nekoupíme.
 
Letos se uskutečnil ve vnitřním dvoře zašovského trinitářského kláštera první archeologický průzkum. Sondy odkryly dvě vrstvy štětové dlažby a nalezeny byly i nějaké skleněné a keramické zlomky, jeden dokonce s trinitářským znakem. (Archeologové byli z těch trinitářských střípků nadšeni.) Tento měsíc klášter navštívili odborníci z Národního památkového ústavu - kvůli stavebně-historickému průzkumu, který zde proběhne v příštím roce.
Máme tendenci dívat se na lidi z těchto institucí jako na „potížisty“, kteří jen komplikují život majitelům nemovitostí - investorům, zdržují a prodražují práci. Ale ruku na srdce - jak by asi dnes vypadala naše města, nebýt všech těch „památkářů“? Co by zbylo třeba z historických náměstí?
 
Blíží se datum 17. prosince – den, kdy byl papežem Inocencem III. (roku 1198) potvrzen nově vzniklý řád, jehož prvořadým posláním byla záchrana křesťanů z muslimského zajetí. Trinitářské střípky, to nejsou jen ty skutečné střepy, co po staletí ležely někde v navážce pod dlažbou klášterního dvora. To jsou také zlomky informací, které se nám o působení tohoto řeholním řádu u nás dochovaly. Není jich mnoho a má to svou příčinu. Při rušení trinitářského řádu vzaly vesměs zasvé i klášterní knihovny a archivy.

Neuškodí udělat si malou inventuru: Trinitářský klášter v Praze už neexistuje, po vybydlení armádou byl zbourán už v r. 1899.  Klášter v Bratislavě sloužil nějaký čas jako správní župní budova, ale dnes už také neexistuje.  Klášter v Ilavě kdysi vznikl úpravou starého hradu, po zrušení kláštera byl přestavěn na vězení a jako věznice slouží doposud.  Malá trinitářská komunita působila krátce i ve Štěnovicích u Plzně, zde se však nejednalo o plnohodnotný klášter. Čtveřice mnichů tam užívala upravený objekt panské sýpky. Podobně malá komunita trinitářů působila též v Holešově ale i zde se jednalo pouze o rezidenci, tedy o jakési „detašované pracoviště“.
 
Zašovský klášter tak zůstal svou rozlehlostí a autentičností skutečně ojedinělou památkou na působení tohoto starodávného řádu v našich zemích. Je otázkou, zda si tuto výjimečnost dostatečně uvědomujeme a doceňujeme.
Jedna zajímavost na závěr: snad nejznámější sousoší Karlova mostu, to s populární postavou Turka, zhotovil k poctě zakladatelů Trinitářů F. M. Brokoff už roku 1714, tedy ve stejném roce, kdy bylo započato se stavbou našeho kostela.